Sunday, May 12, 2013

Aku ada pilihan ke? : Part 3~

Matanya ditahan kantuk dengan sangat gigih. Sampai ada rasa nak dirikan pencungkil gigi di antara kelopak bawah dan atas mata. Amboi, beria benar tahan kantuk.

Allah, mengantuknya!

Helaian kertas yang berada kejap di pegangan diselak malas. Ada lagi berbaki tiga ke empat helai sebelum dia selesai mengkhatamkan pembacaannya.

Dia sekarang dah padan benor dah dengan peribahasa bagai mengantuk disorongkan bantal ni. Takde bantal kekabu, bantal lengan pun jadi. Ah lantak dengan bacaan yang belum berkhatam, janji ubat kepada mengantuk dilunaskan - tidur.

"Woi!"

Siapa pulak yang kemain tinggi suara sampai cecah 5 oktaf ni. Taktau ke aku ni memang pantang kalau orang bising time aku baru nak bermimpi ke bulan.

"Kau dah habis study belum Zulaikha woi? Kau jangan nak buat gila. Paper ni payah kot, banyak benda pulak tu nak kena baca." Dia terus sambung berleter.

Dan orang yang sedang dileterkan terus berlayar menuju ke bahtera mimpi yang sangat indah. Mana tak indah kalau dah apa yang dibaca sebelum terlelap habis semua jadi mimpi.

"5 minit je, Ja. Aku ngantok gila tak dapat tahan ni." Bercakap tanpa membuka mata. "Nanti lepas 5 minit, kau kejutlah aku eh. Thanks." Sambungnya lagi.

"Ah engkau dengan 5 minit kau punya tidur boleh pergi makan cendol. Bukan boleh percaya kau ni kalau dapat tidur." Dia dah mula buka langkah.

"Bangunlah sayang oi. Bangunnnnnn!" Gema suara tersebut dapat didengari sampai ke blok sebelah. Punyalah kuat. Malaun betul la. Nak tidur kejap pun tak aman. Hekeleh.

"Kalau aku bangun pun bukan aku dapat fokus apa yang aku baca. Baik aku tidur dulu pastu nanti lepas aku bangun dan segar, barulah semangat dan masuk apa yang aku baca betul tak Jaja sayang?" Mukanya ditarik merayu, nak kata sekupang pun tak. Rendah lagi kot. Amboi.

"Okay lepas 5 minit kau tak bangun, siap. Aku siram kau dengan air pili bomba."

"Aku tahu kau sayang aku. Sepuluh minit eh Ja."

"Banyak kau punya sepuluh! Lima je. Not more than that. Pastu turn aku pulak nak tidur."

Hekeleh!

Edu. Kaunseling kanak-kanak. Kemahiran parafrasa. Isyarat bukan lisan. Prinsip bimbingan dan kaunseling. Yada yada yada... Meh sini aku bawak masuk mimpi.

Sekarang...

Aku nak tidur!

No comments: