Sunday, February 3, 2013

Tentang nasihat dan ibu ketam~

Salam and greetings.

Korang pernah tak dengar dengan kata-kata 'Lihat pada apa yang dikata, bukan pada siapa yang berkata'? Mungkin ada yang pernah dengar, mungkin juga ada yang tak pernah dengar and this is your first time reading the sentence, it's okay. At least you got something new. :)

Okay back to the main topic. Kenapa dengan ayat tu sbnanye? Well, aku sbnanye bersetuju dengan ayat tu sampailah ada kejadian lain yang membuatkan aku tanpa sedar tak praktikkan pun ayat tu bila aku berada dalam situasi tersebut.

Macam ni... 

Contohnya kalau kita dapat nasihat daripada orang yang selalu minum arak, dia melarang kita untuk minum arak, atau pergi ke kelab malam, atau buat mende-mende maksiat yang dia buat je semua tu sbnanye, apa benda pertama yang akan kita fikir? 

Jujur jelah...

Mesti kita akan terfikir macam "Hekeleh dia ni nak nasihatkan aku, dia pun sama je, buat jugak benda yang dia halang. So, nasihat dia memang tak boleh pakai. Baik cermin diri sendiri dululah!"

Betul tak biasanya kita akan fikir macam ni? Betul tak?

Kenapa aku kata biasanya? Sebab ada je orang yang akan praktikkan ayat 'Lihat pada apa yang dikata, bukan pada siapa yang berkata' ni pada situasi tersebut dan terima nasihat tersebut dengan berlapang dada.

Tapi tak semua. Aku ulang, TAK SEMUA. Sebab BIASANYA rata-rata orang akan lebih tuntut orang-orang macam ni untuk cermin diri diorang dulu sebelum berani-berani nak bagi nasihat kat orang lain.

Okay, dalam kes macam ni, aku taknak kata sesapa salah. Sebab aku tulis ni bukan nak point salah sesapa tapi nak kita bukak minda, untuk berfikir.

1) Kenapa orang yang masih buat benda yang tak elok masih punya hati nak bagi nasihat benda yang elok pada orang lain?

2) Kenapa kita tak boleh/kurang boleh terima apa yang dikata tanpa mempedulikan siapa yang berkata?

3) Kenapa kita tak tunjukkan contoh yang baik dulu sebelum nak orang lain turut berbuat perkara yang baik?

Korang mesti selalu dah dengar peribahasa 'Bagai ibu ketam mengajar anaknya berjalan lurus' kan? Apa maksud peribahasa ni sbnanye? Okay aku sendiri tanya, aku sendiri yang akan jawab. Maksud peribahasa ni sbnanye merujuk kepada perlakuan ibu ketam yang jalan senget cuba mengajar anak-anaknya berjalan lurus which is dia sendiri tak berjaya buat. Dah dia pun tak boleh tunjukkan contoh yang baik, dia expect anak-anak dia boleh ikut apa yang dikehendaki? Memang tak lah.

Jadi apa kaitannya?

Macam ni, pada aku semua orang yang dilahirkan pada fitrahnya adalah baik. Ya, aku tahu maksud baik tu sendiri luas. Ada orang berbakti pada ibu bapa tapi tak pernah solat - baik. Ada orang solat tak pernah tinggal tapi hubungan dengan ibu bapa failed - baik. Tapi kedua-dua contoh ni jatuh pada kategori baik yang berbeza. Cuma baik seperti yang dituntut dalam Islam adalah yang menjaga kedua-dua hubungan - baik dengan Allah, mahupun sesama manusia. Ini baru betul-betul true baik. Dah betul, true pulak. -.-'

Bila semua orang pada fitrahnya adalah baik, itu juga bermaksud dalam hati kita ni ada ruang yang masih tersisa, yang pada hakikatnya masih mencintai kebaikan. Mungkin kapasiti kecintaan tu saje yang berbeza-beza. Jadi walaupun kita buat banyak benda jahat, kita masih ada rasa nak menasihati ke arah kebaikan. Cuma, sebelum menasihati tu kita kena timbangkan beberapa perkara supaya orang yang dinasihati tidak mempertikaikan apa yang dinasihatkan.

Betul, kalau nak tunggu semua orang jadi sempurna baik baru nak nasihatkan orang lain memang sampai sudahlah takkan ada yang layak untuk menasihati. Tapi kita kena ingat ada ke aku kata nak tunggu jadi sempurna baik baru boleh nasihat? 

Tak kan? 

Cuba berbalik tengok pada persoalan kedua. Agak-agak kalau perempuan yang bajunya tak pernah cukup kain cakap pasal agama, apa persepsi korang? Paling tak pun, korang akan rasa tak sesuai kan? 

See? 

At least, sebelum nak cakap lelebih pasal aurat, make sure aurat kita sempurna dijaga terlebih dahulu. Takdelah orang kabo nanti "Awok tu pun sama kain selalu tak cukup, ada hati nak suruh orang pakai tutup-tutup."

Dan kalau korang cuba kaitkan dengan contoh terbaik sepanjang zaman - Nabi Muhammad (S.A.W), jika difikirkan nabi tunjukkan perlakuan yang diingini kalau bukan melalui lisan, mesti melalui perlakuan. Nabi mungkin tak cakap direct, tapi kita boleh nampak cara nabi dan terus rasa nak ikut. Sebab apa? Sebab contoh pada baginda sangat jelas untuk diteladani. Nabi memang ada keluarkan hadis, tapi dalam pada masa yang sama nabi jugak terjemahkan melalui adab dan akhlak yang sangat terpuji.

Mungkin korang boleh cakap "Tu nabi, bolehlah. Nabi maksum. Aku ni manusia biasa."

Kalau korang fikir macam tu, percayalah tu sbnanye hanyalah satu escapism korang semata. Sungguh, nabi memang maksum dan kita memang manusia biasa, tak maksum macam nabi. Tapi kenapa yang indah, yang baik, yang mampu diikuti pun kita biarkan? 

Kenapa?

Baca, cerna dan hadam. Cuma, tolong jangan laburkan dalam sebuah mangkuk tandas. Tapi laburkanlah dalam terjemahan fikiran yang berintelek.

Wallahualam. Semoga Allah redha.


p/s: Terpanjang sikit. Almaklum, lama kumpul idea nak tulis (konon).

1 comment:

ctpayong said...

elakkan dari kata mengata. yang baik kita turuti yang tidak baik kita letak tepi. kita kan boleh fikir sendiri.

cumanya kadang2 kita keliru.